Home » Stiri asigurari » Solvency II – 80 % dintre asiguratori sunt in grafic in privinta implementarii

Solvency II – 80 % dintre asiguratori sunt in grafic in privinta implementarii

14 225x145 Solvency II   80 % dintre asiguratori sunt in grafic in privinta implementariiAproape 80% dintre asiguratorii europeni se asteapta sa fie conformi cu cerintele directivei europene Solvency II inainte de ianuarie 2016, se arata in studiul EY – European Solvency II Survey 2014. Per ansamblu, asiguratorii din Olanda, Marea Britanie si tarile Nordice sunt cei mai pregatiti pentru Solvency, in timp ce asiguratorii din Franta, Germania, Grecia si Europa de Est nu se simt la fel de bine pregatiti.

Sondajul derulat in randul a 170 de companii de asigurari, realizat in toamna anului 2013, este o actualizare a sondajului paneuropean din 2012, care a cuprins 20 de tari, inclusiv cele mai mari piete de asigurari din Europa.

Rezultatele arata o situatie generala pozitiva privind pregatirile pentru implementarea bilantului conform cerintelor Pilonului 1 din directiva Solvency II – si indeplinirea celor mai multe dintre cerintele Pilonului 2?? – sisteme de guvernare-, dar, in ceea ce priveste Pilonul 3 – cerintele de raportare -, acesta reprezinta inca o provocare majora.

Amanarea termenului de implementare a Solvency II pana in 2016 a intarit increderea asiguratorilor ca vor reusi sa indeplineasca cerintele acestei directive in intervalul de timp dat. Cu toate acestea, pe masura ce companiile isi constientizeaza stadiul de pregatire pentru implementare, este clar ca unele sunt mai putin pregatite decat s-au asteptat pentru Solvency II. Multe chiar si-au amanat cu cel putin un an aceste planuri, fapt care le-ar putea cauza probleme in prezent. In conditiile in care mesajele venind dinspre asiguratori sunt pozitive in privinta imbunatatirii eficientei managementului lor de risc, acestia mai au multe etape de parcurs pentru a se pregati din perspectiva raportarii, a gestiunii datelor si IT.

In general, bine pregatiti pentru Pilonul 1, eforturi suplimentare necesare pentru Pilonul 2

Companiile de asigurari par a fi, in general, bine pregatite in toate aspectele legate de Pilonul 1 din directiva Solvency. Companiile franceze, olandeze si cele italiene se apropie de standardul de conformitate, in timp ce asiguratorii din Grecia, Portugalia si din Europa Centrala si de Est prezinta un nivel mai scazut de pregatire. Cu toate acestea, aproape 85% dintre respondenti considera ca mai exista loc de imbunatatire a eficientei si/sau a eficacitatii cerintelor Pilonului 2 al Solvency. Asiguratorii stiu ca vor fi nevoiti sa integreze mai eficient normele de gestionare a riscului la nivelul angajatilor din prima linie.

Cele mai multe companii au inregistrat progrese minore in adoptarea Pilonului 3: eforturi mari de avut in vedere

Aproape 76% dintre respondenti au declarat ca inca nu au raspuns majoritatii sau tuturor cerintelor de raportare din Solvency II (inregistrandu-se doar o imbunatatire minora fata de 80% in 2012).

Pregatirea procesului de implementare a Solvency a  inregistrat un progres minor din 2012. Incertitudinile si intarzierile in implementare ar putea explica lipsa progresului, dar este esential ca aceste proiecte sa fie accelerate in 2014. Avand in vedere stadiul actual, este o realitate pentru multi ca raportarea de tranzitie pentru 2015 va trebui realizata in mare parte manual .

Doua treimi dintre utilizatorii de modele interne asteapta aprobarea acestora la demararea Solvency II

Avand in vedere intarzierea de doi ani in implementarea Solvency II, asiguratorii par mult mai increzatori in aprobarea modelelor lor interne inca din ziua 1 de functionare. 67% dintre companiile sondate considera ca sunt pregatite. Acest lucru reflecta timpul suplimentar pe care l-au avut la dispozitie pentru a-si finaliza programele.

Ca tendinta generala, procentul de asiguratori care intentioneaza sa utilizeze un model intern (partial) a scazut fata de sondajul EY anterior. Cu toate acestea, este mult mai probabil ca firmele care adopta modele interne integrale sa continue implementarea acestora, in timp ce modelele interne partiale au inregistrat o scadere semnificativa.

Este nevoie de mai mult sprijin din partea autoritatilor de reglementare

In timp ce frecventa interactiunii cu organismele de reglementare este considerata de majoritatea respondentilor adecvata, asiguratorii se asteapta la mai mult sprijin in interpretarea cerintelor de reglementare (79% nu sunt multumiti). Ei isi doresc, de asemenea, ameliorarea cantitativa si calitativa a feedback-ului cu privire la aspectele specifice companiei lor in privinta implementarii cerintelor Solvency II (75% nu sunt multumiti). Acest lucru ar putea reflecta faptul ca autoritatile de supraveghere au resurse de personal insuficiente pentru a asigura aplicarea noilor reglementari Solvency. In plus, 61% dintre asiguratorii intervievati nu sunt complet multumiti de dimensiunea echipelor lor de control.

Tudor Andrei Ratiu, Senior Manager, departamentul de Asistenta in afaceri, EY Romania adauga:

Din punct de vedere al stadiului implementarii in Romania, observam o incadrare similara cu status-ul identificat la nivel european. Marea majoritate a companiilor, subsidiare ale societatilor straine, urmeaza politica si procesul de implementare desenate de societatea mama, in timp ce societatile locale au inceput deja demersurile de implementare.Pana in momentul implementarii noului regim Solvency in Romania, estimam eforturi substantiale depuse de companii in urmatoarele zone:

1) Ajustarea sistemelor IT si a datelor necesare pentru calcularea cifrelor necesare Pilonului 1 Solvency si, mai ales, indeplinirii cerintelor de raportare conform Pilonului 3 Solvency;

2) Implementarea cerintelor noului regim Solvency in activitatea de zi cu zi a societatii de asigurari si in luarea de decizii strategice la nivelul organismelor de conducere;

3) Pentru societatile subsidiare unor companii din alte tari, ajustarea muncii deja intreprinse la nivel de grup pentru a corespunde specificului pietei din Romania si, mai ales, profilului de risc al companiei.”

Cele mai vizitate

Reclama video

Bad Behavior has blocked 189 access attempts in the last 7 days.

Switch to our mobile site